Begäran om registerutdrag enligt Dataskyddsförordningen (GDPR)

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Du har rätt att få veta vilka personuppgifter vi behandlar om dig enligt dataskyddsförordningen. Här kan du begära ett registerutdrag.

I registerutdraget får du en översikt över vilka uppgifter som samlas in, varför de används, hur länge de sparas och vem som kan se dem. Du får också kopior av uppgifterna, till exempel som utskrifter eller textfiler. 

I Södertälje kommun ansvarar varje nämnd för personuppgifterna inom sitt område. Du behöver därför i din begäran precisera den verksamhet din begäran avser, exempelvis de delar av kommunen du varit i kontakt med. 

Om du vill ha alla handlingar inom ett visst område eller ärende, behöver du göra en begäran om allmän handling till rätt verksamhet eller kontakta Kontaktcenter på kontaktcenter@sodertalje.se eller 08-523 010 00.

Begäran om registerutdrag från socialregistret

Om du behöver ett utdrag ur socialregistret i Södertälje kommun, eller om du ska ge ditt samtycke för att en annan myndighet har begärt ett sådant utdrag, använder du e-tjänsten Begäran om registerutdrag från socialregistret. Du kan behöva ett sådant registerutdrag om du till exempel planerar att bli familjehem, kontaktperson eller liknande.

Begäran kan avse:

  • Dig själv
  • Ett barn du är vårdnadshavare för. Om barnet har två vårdnadshavare krävs samtycke från båda.
  • En person du är god man, förvaltare eller förmyndare för. Det krävs ett intyg eller fullmakt för detta som du kan bifoga i denna e-tjänst.

Utlämnande av registerutdrag

Det är viktigt att uppgifterna hamnar hos rätt person och därför behöver du legitimera dig när du får ta del av ditt registerutdrag.

  • Registerutdraget kan levereras digitalt genom att en PDF-fil skickas via kommunens tjänst för säker kommunikation, SEFOS. Du får en länk skickad till din e-postadress och legitimerar dig där med e-legitimation.
  • Registerutdraget kan även skickas som rekommenderat brev till din folkbokföringsadress. Du hämtar det hos ett postombud genom att legitimera dig med nationellt ID, körkort eller pass.

Handläggningstid

Vi behandlar din begäran inom en månad. I vissa fall kan det ta längre tid, upp till två månader, och då informerar vi dig inom en månad.

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa