Oro för barn
Oro för barn och unga
Orosanmälan vid misstanke eller kännedom om att barn far illa
Om du är orolig för hur ett barn mår eller har det hemma kan du göra en orosanmälan till socialtjänsten. Det räcker med att du är orolig för ett barn för att göra en anmälan, dina misstankar behöver inte vara bekräftade.
Det är vi på socialtjänsten som utreder om barnet behöver stöd eller hjälp. Läs mer om hur socialtjänsten handlägger orosanmälan.
Socialtjänsten i Södertälje kommun läser och handlägger regelbundet alla inkommande ärenden under kontorstid. Om du gör en anmälan efter kontorstid kommer vi inte att se din orosanmälan förrän nästkommande arbetsdag. Observera att vi arbetar till klockan 15 på fredagar och dag före röd dag.
Kontorstider:
Måndag – Torsdag: 8.15-16.45
Fredag: 8.15-15.00
OBS! Du kan inte göra anmälan anonymt i den här e-tjänsten.
När anmälan är inskickad kommer ingen mailbekräftelse och du kommer inte kunna se den inskickade anmälan under Mina sidor.
Du vet att din anmälan är inskickad när du kommer till sidan där det står; ”Tack! Ditt ärende är nu skickat och kommer att hanteras av en handläggare,”
Under kontorstid kan du ringa mottagningsgruppen barn och unga på telefon
08-5230 38 08.
Anmälan bestå av tre steg
Inledande information: ange vem oron gäller
Anmälan: beskriv oron så tydligt du kan och lämna dina kontaktuppgifter
Granska och slutför: under detta steg kan du bifoga filer
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Personnummer
- Telefonnummer
- IP-adress
- Familjeförhållanden
Ändamålet med behandlingen
Personuppgifterna hanteras för att kunna utreda orosanmälan.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
5 år
Övrigt om lagringstid
Akten sparas i 5 år efter sista anteckning hos Socialtjänsten.
Av rättssäkerhetsskäl och för framtida forskning sparas information i Södertälje kommuns arkiv enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen (21c§ och 21d§ LSS samt 16 kap. SoL).
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter och dina rättigheter på "Personuppgifter-GDPR".
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Om du har frågor kring hanteringen av personuppgifter kan du kontakta personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter längre ner.
Om har allmänna frågor kring kommunens hantering av personuppgifter eller anser att dina rättigheter inte respekteras kan du kontakta Dataskyddsombudet på dataskyddsombud@sodertalje.se eller Security Solution Scandinavia AB, Flöjelbergsgatan 20 C, 431 37 Mölndal. Telefon: 031-98 90 00.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök imy.se för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Socialnämnden
Socialkontoret
socialkontoret@sodertalje.se
08-5230 38 08