Ansökan tilläggsbelopp fristående huvudman anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola
Den här tjänsten kräver inloggningAnsökan tilläggsbelopp fristående huvudman andpassad grundskola och anpassad gymnasieskola
Tilläggsbeloppet är avsett som en möjlighet att bevilja särskild ersättning för enskilda elever som har omfattande behov av extraordinärt stöd. Tilläggsbeloppet ska vara individuellt bestämt utifrån elevens behov och lämnas endast för sådana stödåtgärder som går väsentligt utöver vad som ersätts genom grundbeloppet/programpengen/behovsgruppen. För att tilläggsbelopp ska kunna beviljas krävs att elevens stödbehov klarläggs och bedöms inom ramen för den utredning och det åtgärdsprogram som skolans rektor ansvarar för. Kostnaden för stödet ska vara omedelbart kopplat till den enskilde eleven och ha samband med elevens extraordinära stödbehov och förutsättningar för att kunna fullgöra sin skolgång.
Anvisningar för ansökan
- Endast komplett ansökan behandlas.
- Handläggningstiden är ca 4 veckor från att ansökan kommit in till Södertälje kommun. Under sommaren är handläggningstiden längre.
- Ansökan om tilläggsbelopp kan endast göras för elever som för folkbokförda i Södertälje kommun.
- Är ansökan ofullständig kan handläggaren begära kompletteringar. Har kompletteringar inte inkommit inom angiven tid, tas beslut utifrån befintligt underlag.
- Ansökningar tas emot fortlöpande under läsåret men beviljas inte retroaktivt.
- Södertälje kommun önskar att ansökningar för elever som redan har beviljats tilläggsbelopp inkommer senast 1 juni för höstterminen och senast 1 dec för vårterminen.
- Om tilläggsbelopp beviljas, får skolan ersättning månaden efter att ansökan inkommit till Södertälje kommun.
- Om eleven ändrar sin folkbokföringsadress till en adress utanför Södertälje kommun, byter skola eller om andra omständigheter inträffar ska detta meddelas handläggaren för utbetalning av tilläggsbelopp i Södertälje kommun omgående. Den som erhållit tilläggsbelopp på felaktiga grunder är skyldig att återbetala beloppet.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-adress
- Medicinskt utlåtande / läkarintyg
- Befattning/Arbetstitel
- Elevs födelsedatum
- Elevs namn (Förnamn + Efternamn)
- Elevens personnummer
- Kontaktuppgifter
Kommun utför en rad olika uppgifter som kräver att personuppgifter behandlas. Du kan lämna personuppgifter till oss på flera olika sätt - till exempel genom att du skickar e-post, använder våra e-tjänster och ansöker eller anmäler i ett ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
IP-adress sparas i loggar hos leverantören av denna e-tjänsteplattform i ett (1) år.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter och dina rättigheter på "Personuppgifter-GDPR".
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har frågor kring hanteringen av personuppgifter kan du kontakta personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter längre ner.
Om har allmänna frågor kring kommunens hantering av personuppgifter eller anser att dina rättigheter inte respekteras kan du kontakta Dataskyddsombudet på dataskyddsombud@sodertalje.se eller Security Solution Scandinavia AB, Flöjelbergsgatan 20 C, 431 37 Mölndal. Telefon: 031-98 90 00.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök imy.se för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Steg 1
- Steg 2 - Elevens situation
- Steg 3 - Verksamheten/skolan
- Steg 4 - Motivering till ansökan om tilläggsbelopp
- Steg 5 - Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in