Ansöka om tillfälliga farthinder (fartgupp eller blomlådor)

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

I denna E-tjänst kan du ansöka om att få tillfälliga gupp eller ställa ut egenbyggda blomlådor under maj till och med september. E-tjänsten är öppen mellan 15/1-28/2. Blomlådorna ska vara utformade enligt ritningar som tillhandahålls av kommunen och det är de boende själva som ansvarar för odling och skötsel under perioden.

Vad ansöker jag om:

  • I ansökan kommer du få fylla i om du ansöker om blomlådor eller fartgupp. Om du ansöker om båda kommer du få gradera vilket av alternativen du ansöker om i första hand.
  • Om du ansöker om blomlådor förutsätter kommunen att du har möjlighet att bygga sådana själv utifrån kommunens ritningar innan första maj. Du ansöker om att få ha två blomlådor. Det är boende själva som ansvarar för odling och skötsel.
  • Mer om vad det innebär att ansöka om och få ha tillfälliga farthinder (gupp/blomlådor) finns på vår hemsida.


Kriterier
För att få ansöka om farthinder eller att få beviljat tillstånd för blomlådor behöver din gata uppfylla följande kriterier.

  • Det måste finnas två personer från olika hushåll som kan vara kontaktpersoner under perioden
  • Det ska finnas minst 10 fastigheter på gatan Gatan består av villor och/eller radhus
  • Närmsta grannar/berörda av farthindren ska lämna sitt godkännande
  • Gatan har hastighetsbegränsning 30 km/h
  • Gatan är kommunal
  • Gatan får ha max 300 bilar i snitt per dygn

För att ansöka behöver jag

  • Kunna bifoga godkännande från mina grannar och kontaktuppgifter till kontaktpersoner. Mall finns på hemsidan

Vad händer sen?
När ansökningstiden har gått ut kommer vi att välja ut de gator som passar bäst för farthinder och meddelar boende. Beslut tas baserat på aspekter som rör bland annat dagvatten, dagslägets hastighetsefterlevnad, trafikflöde, gatans bredd etc.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa