Ansöka om tillfälliga farthinder (fartgupp eller blomlådor)
Den här tjänsten kräver inloggningI denna E-tjänst kan du ansöka om att få tillfälliga gupp eller ställa ut egenbyggda blomlådor under maj till och med september. E-tjänsten är öppen mellan 15/1-28/2. Blomlådorna ska vara utformade enligt ritningar som tillhandahålls av kommunen och det är de boende själva som ansvarar för odling och skötsel under perioden.
Vad ansöker jag om:
- I ansökan kommer du få fylla i om du ansöker om blomlådor eller fartgupp. Om du ansöker om båda kommer du få gradera vilket av alternativen du ansöker om i första hand.
- Om du ansöker om blomlådor förutsätter kommunen att du har möjlighet att bygga sådana själv utifrån kommunens ritningar innan första maj. Du ansöker om att få ha två blomlådor. Det är boende själva som ansvarar för odling och skötsel.
- Mer om vad det innebär att ansöka om och få ha tillfälliga farthinder (gupp/blomlådor) finns på vår hemsida.
Kriterier
För att få ansöka om farthinder eller att få beviljat tillstånd för blomlådor behöver din gata uppfylla följande kriterier.
- Det måste finnas två personer från olika hushåll som kan vara kontaktpersoner under perioden
- Det ska finnas minst 10 fastigheter på gatan Gatan består av villor och/eller radhus
- Närmsta grannar/berörda av farthindren ska lämna sitt godkännande
- Gatan har hastighetsbegränsning 30 km/h
- Gatan är kommunal
- Gatan får ha max 300 bilar i snitt per dygn
För att ansöka behöver jag
- Kunna bifoga godkännande från mina grannar och kontaktuppgifter till kontaktpersoner. Mall finns på hemsidan
Vad händer sen?
När ansökningstiden har gått ut kommer vi att välja ut de gator som passar bäst för farthinder och meddelar boende. Beslut tas baserat på aspekter som rör bland annat dagvatten, dagslägets hastighetsefterlevnad, trafikflöde, gatans bredd etc.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-adress
- Mobil- eller telefonnummer
Kommun utför en rad olika uppgifter som kräver att personuppgifter behandlas. Du kan lämna personuppgifter till oss på flera olika sätt - till exempel genom att du skickar e-post, använder våra e-tjänster och ansöker eller anmäler i ett ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 1 år
IP-adress sparas i loggar hos leverantören av denna e-tjänsteplattform i ett (1) år.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter och dina rättigheter på "Personuppgifter-GDPR".
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har frågor kring hanteringen av personuppgifter kan du kontakta personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter längre ner.
Om har allmänna frågor kring kommunens hantering av personuppgifter eller anser att dina rättigheter inte respekteras kan du kontakta Dataskyddsombudet på dataskyddsombud@sodertalje.se eller Security Solution Scandinavia AB, Flöjelbergsgatan 20 C, 431 37 Mölndal. Telefon: 031-98 90 00.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök imy.se för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Gata och trafik
sbkgatatrafik@sodertalje.se
Enheten för Gata och Trafik
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Steg 1 - Sökande
- Steg 2 - Kriterier
- Steg 3 - Godkännande från grannar
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in