Medborgarsidan Äldre
Gör en ansökan, anmälan eller följ ditt ärende
Om du vill komma i kontakt med Myndigheten för äldre kan du logga in på Medborgarsidan med Bank-ID eller Freja eID. Där kan göra en digital ansökan för dig eller din huvudman.
Om du känner oro för en person i din omgivning kan du använda tjänsten till att anmäla det. Du som anmäler kan inte vara anonym och det kan hända att vi kontaktar dig för kompletterade uppgifter.
Via e-tjänsten kan du även:
- Följa dina pågående ärenden.
- Skicka in kompletterande dokument till dina pågående ärenden.
- Läsa och kvittera dokument som har delats med dig.
- Se dina aktuella samtycken.
Skicka in ansökan via post
Det är möjligt att skicka in en ansökan eller begäran via post. Fyll i blanketten och skicka in via post till myndigheten för personer med funktionsnedsättning.
Har du skyddade personuppgifter?
Ansökan
Om du har skyddade personuppgifter och vill göra en ansökan så hänvisar vi dig till Kontaktcenter:
- Telefonnummer kontaktcenter: 08-523 010 00.
- Kontaktcenters öppettider är:
- Helgfri måndag - torsdag: 08:00 - 17:00
- Fredag 08:00 - 15:00
Anmäla oro för annan person
När du skickar in en anmälan för annan person via Medborgarsida sparas ditt fullständiga namn och personnummer i anmälan. Vill du göra en anmälan anonymt så hänvisar vi dig till Kontaktcenter.
- Telefonnummer kontaktcenter: 08-523 010 00.
- Kontaktcenters öppettider är:
- Helgfri måndag - torsdag: 08:00 - 17:00
- Fredag 08:00 - 15:00
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- IP-adress
- Medicinskt utlåtande / läkarintyg
- Kontonummer
- Ekonomisk status
Personuppgifterna hanteras för att kunna utreda registrerad ansökan eller begäran om stöd samt orosanmälan.
Av tekniska skäl samlar leverantören av den här e-tjänsteplattformen in IP-adresser i loggar. Södertälje kommun tar inte del av IP-adresser utom i speciella fall, exempelvis vid misstankar om brott.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 5 år
Akten sparas i 5 år efter sista anteckning hos Socialtjänsten.
Av rättssäkerhetsskäl och för framtida forskning sparas information i Södertälje kommuns arkiv enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen (21c§ och 21d§ LSS samt 12 kap. 2 § SoL).
IP-adress sparas i loggar hos leverantören av denna e-tjänsteplattform i ett (1) år.
Mottagare av personuppgifter
För att uppfylla lagkrav kan personuppgifter komma att lämnas ut till andra myndigheter.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Personuppgifter-GDPR".
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har frågor kring hanteringen av personuppgifter kan du kontakta personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter längre ner.
Om har allmänna frågor kring kommunens hantering av personuppgifter eller anser att dina rättigheter inte respekteras kan du kontakta Dataskyddsombudet på dataskyddsombud@sodertalje.se eller Security Solution Scandinavia AB, Flöjelbergsgatan 20 C, 431 37 Mölndal. Telefon: 031-98 90 00.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök imy.se för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Äldreomsorgsnämnden