Ansökan om barnomsorg på obekväm arbetstid
Den här tjänsten kräver inloggningSödertälje kommun erbjuder omsorg på obekväm arbetstid på Braxens förskola, avdelning Fyren, för förskolebarn 1-5 år samt barn 6-13 år som har rätt till skolbarnsomsorg. Verksamheten är öppen mellan klockan 18.00 och 06.45 på vardagar samt klockan 08.00 till 16.00 på helger och röda dagar.
Verksamheten vänder sig till vårdnadshavare med barn som är folkbokförda i Södertälje kommun vars ordinarie arbete är förlagt till kvällar, nätter och helger. Vårdnadshavares situation ska vara sådan att behovet av omsorg på obekväm arbetstid är regelbundet och kontinuerligt återkommande – minst 4 tillfällen per månad eller 30 timmar per månad för att rätt till plats i omsorg på obekväm arbetstid ska anses föreligga.
Vårdnadshavarna ska ha prövat möjligheten att ändra sina arbetstider samt även prövat andra möjligheter att tillgodose behovet av omsorg, exempelvis genom familj, släkt och vänner.
Omsorg på obekväm arbetstid kan beviljas för:
- Ensamstående vårdnadshavare med obekväma arbetstider.
- Sammanboende vårdnadshavare där båda parter arbetar obekväma arbetstider.
- Vårdnadshavare som är sammanboende med annan person än barnets andra vårdnadshavare, om den nya partnern även arbetar på obekväm arbetstid. Det är således det gemensamma hushållets begränsade möjlighet att ta hand om barnet som avgör huruvida man har rätt till omsorg på obekväm arbetstid.
När det gäller vårdnadshavare som har gemensam vårdnad, men är folkbokförda på olika adresser, är grundregeln att de gemensamt förväntas lösa barnets behov av tillsyn på obekväm arbetstid. En prövning sker dock i varje enskilt fall.
Den eller de som, enligt ovan, anmäler behov av omsorg på obekväm arbetstid ska styrka behovet med:
- arbetsgivarintyg, som bekräftar arbete på obekväm tid samt att det inte går att ordna arbetstidsbyte
- arbetstidsschema
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- IP-adress
- Mobil- eller telefonnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Av tekniska skäl samlar leverantören av den här e-tjänsteplattformen in IP-adresser i loggar. Södertälje kommun tar inte del av IP-adresser utom i speciella fall, exempelvis vid misstankar om brott.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- 2 år
IP-adress sparas i loggar hos leverantören av denna e-tjänsteplattform i ett (1) år.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter och dina rättigheter på "Personuppgifter-GDPR".
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har frågor kring hanteringen av personuppgifter kan du kontakta personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter längre ner.
Om har allmänna frågor kring kommunens hantering av personuppgifter eller anser att dina rättigheter inte respekteras kan du kontakta Dataskyddsombudet på dataskyddsombud@sodertalje.se eller Security Solution Scandinavia AB, Flöjelbergsgatan 20 C, 431 37 Mölndal. Telefon: 031-98 90 00.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök imy.se för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Utbildningsnämnden
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Grunduppgifter
- Arbetsförhållanden och ansökan
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in