Konsumentvägledning
Här kan du som bor i kommunen ställa frågor till oss om exempelvis reklamationer och lagar inom konsumentområdet.
För privatpersoner
Vi kan erbjuda dig:
-Råd och stöd vid reklamationer/klagomål av varor och tjänster
-Råd inför köp
-Information om gällande lagar och regler inom konsumentområdet
Så här går det till
Ställ din fråga genom att klicka på "starta e-tjänst". När du har gått igenom e-tjänstens steg och klickar på ”skicka in” skickas din fråga till oss på konsumentvägledningen. Om du har lämnat alla uppgifter som behövs återkommer vi till dig snarast.
Observera att konsumentvägledningen är till för dig som bor i Södertälje kommun.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-adress
När vi handlägger ditt ärende registreras och behandlas dina personuppgifter i ett ärendehanteringssystem.
Av tekniska skäl samlar leverantören av den här e-tjänsteplattformen in IP-adresser i loggar. Södertälje kommun tar inte del av IP-adresser utom i speciella fall, exempelvis vid misstankar om brott.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
IP-adress sparas i loggar hos leverantören av denna e-tjänsteplattform i ett (1) år.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Personuppgifter-GDPR".
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen lämnas i första hand till ansvarig verksamhet.
Är du inte nöjd med den åtgärden som vidtas så kan du kontakta kommunens dataskyddsombud via e-post: dataskyddsombud@sodertalje.se, Security Solution Scandinavia AB, Flöjelbergsgatan 20 C, 431 37 Mölndal eller telefon: 031-98 90 00.
Om du fortfarande inte är nöjd med hur dina personuppgifter behandlas har du rätt att skicka ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), besök www.imy.se för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen