Anmäl och registrera livsmedelsverksamhet
Den här tjänsten kräver inloggningNär du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation (tex BankID eller Mobilt BankID) för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör registreringen.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan läsa mer om hur dina företagsuppgifter hämtas på bolagsverkets hemsida. Om du inte vill hämta dina företagsuppgifter, kan du också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Så här hämtas dina företagsuppgifter på Bolagsverkets webbplats.
Din anmälan om registrering behöver vi ha minst 10 dagar innan du öppnar
Om du skickat in en anmälan och inte hört något från oss inom 12-14 dagar behöver du kontakta miljökontoret för att se att din anmälan kommit in. Det är du som företagare som är ansvarig för att du har anmält din verksamhet på ett korrekt sätt.
Uppgifter som du lämnar i anmälan
Vi använder de uppgifter som du lämnar i anmälan när vi ska bedöma riskklassning av din anläggning. Riskklassningen utgår från de risker som finns med din livsmedelshantering och utgör grunden för att bedöma kontrollfrekvensen. Avgiften för riskklassningen är 1,5 timmes handläggningstid.
Avgift för registreringen
För vårt arbete med registrering av din anmälan så tar vi ut en avgift som motsvarar 1 timmes handläggningstid enligt årets taxa.
Livsmedelsföretagare
Du som vill starta en livsmedelsverksamhet ska ha kunskap om den verksamhet du vill bedriva. Du ska också ha kunskap i livsmedelshygien och om livsmedelslagstiftningen. De krav på utbildning och kunskap som gäller dig beror på vilken verksamhet du bedriver och vilka livsmedel du hanterar.
Ansökan via blankett
Vill du istället ansöka via blankett så kan du ladda ned blanketten till höger.
Ifylld blankett ska skickas till:
Södertälje kommun, Miljökontoret
151 89 Södertälje
Det går även bra att lämna blanketten hos Södertälje kommuns Kontaktcenter, Nyköpingsvägen 26.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-adress
- Registreringsnummer
Kommun utför en rad olika uppgifter som kräver att personuppgifter behandlas. Du kan lämna personuppgifter till oss på flera olika sätt - till exempel genom att du skickar e-post, använder våra e-tjänster och ansöker eller anmäler i ett ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
IP-adress sparas i loggar hos leverantören av denna e-tjänsteplattform i ett (1) år.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter och dina rättigheter på "Personuppgifter-GDPR".
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har frågor kring hanteringen av personuppgifter kan du kontakta personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter längre ner.
Om har allmänna frågor kring kommunens hantering av personuppgifter eller anser att dina rättigheter inte respekteras kan du kontakta Dataskyddsombudet på dataskyddsombud@sodertalje.se eller Security Solution Scandinavia AB, Flöjelbergsgatan 20 C, 431 37 Mölndal. Telefon: 031-98 90 00.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök imy.se för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljönämnden
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Om e-legitimation på Skatteverkets webbplats.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Livsmedelsanläggningen
- Riskklassning
- Verksamheten
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in