Anmälan om kompostering av matavfall samt förlängt sophämtningsintervall
Här kan du anmäla om kompostering av hushållsavfall samt förlängt sophämtningsintervall.
Enligt 5 kap 15 § Avfallsförordningen (2020:614).
Viktig information
Information om debitering:
Miljökontoret tar ut en avgift för att handlägga din anmälan.
Gällande taxa hittar du i dokumentet "Taxor och avgifter Miljönämnden" på Södertälje kommuns webbsida: www.sodertalje.se
Villkor:
Allt matavfall ska komposteras på den egna fastigheten och utan att olägenhet för människors hälsa eller miljö uppstår. Om matavfall lämnas i behållaren för restavfall eller inte omhändertas på det sätt som uppgivits kan avfallsansvarig nämnd ställa om abonnemanget.
Övrig information
För ytterligare informatin om vad som gäller se våra lokala föreskrifter om avfallshantering paragraf 48 och 51.
48§ Utsorterat matavfall från fastigheten får komposteras på fastigheten efter anmälan till tillsynsansvarig nämnd. Kompostering av matavfall ska ske i en av kommunen godkänd, skadedjurssäker och isolerad behållare som kan användas året runt på fastigheten. För att upprätthålla kompostens funktion får mindre mängd trädgårdsavfall blandas med matavfall i matavfallskomposten. Kompostering och nyttjande av kompostprodukt ska ske på sådant sätt att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppstår. Det ska vara möjligt att nyttja kompostjorden på den egna fastigheten.
51§ Fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare som komposterar allt matavfall från hushållet på den egna fastigheten kan, efter bekräftad anmälan från tillsynsansvarig nämnd, medges förlängt hämtintervall för kärl 1 under förutsättning att olägenheter för människors hälsa eller miljön inte uppstår. Avfallsansvarig nämnd kan ställa om abonnemang om renhållaren konstaterar att matavfall lämnas i behållaren för restavfall eller inte omhändertas på det sätt som uppgivits.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-adress
Kommun utför en rad olika uppgifter som kräver att personuppgifter behandlas. Du kan lämna personuppgifter till oss på flera olika sätt - till exempel genom att du skickar e-post, använder våra e-tjänster och ansöker eller anmäler i ett ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
IP-adress sparas i loggar hos leverantören av denna e-tjänsteplattform i ett (1) år.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter och dina rättigheter på "Personuppgifter-GDPR".
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du har frågor kring hanteringen av personuppgifter kan du kontakta personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter längre ner.
Om har allmänna frågor kring kommunens hantering av personuppgifter eller anser att dina rättigheter inte respekteras kan du kontakta Dataskyddsombudet på dataskyddsombud@sodertalje.se eller Security Solution Scandinavia AB, Flöjelbergsgatan 20 C, 431 37 Mölndal. Telefon: 031-98 90 00.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök imy.se för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljönämnden
Miljökontoret
miljokontoret@sodertalje.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Steg 1 - Sökande
- Steg 2 - Fastighet
- Steg 3 - Kompostbehållare
- Steg 4 - Sophämtning
- Steg 5 - Övriga upplysningar
- Skicka in