Anmäl och registrera livsmedelsverksamhet
Den här tjänsten kräver inloggningStarta din verksamhet direkt när du anmäler via e-tjänsten
Verksamheten får starta när din anmälan är klar här i e-tjänsten.
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation (tex BankID eller Mobilt BankID) för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör registreringen.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Du kan läsa mer om hur dina företagsuppgifter hämtas på bolagsverkets hemsida. Om du inte vill hämta dina företagsuppgifter, kan du också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Så här hämtas dina företagsuppgifter på Bolagsverkets webbplats.
Starta din verksamhet efter 10 vardagar om du anmält med en vanlig blankett
Du som använder vanlig blankett får en bekräftelse från oss efter några dagar och då får du starta din verksamhet. Om du inte fått en bekräftelse får du ändå starta 10 vardagar efter det att du lämnat in blanketten till oss.
Uppgifter som du lämnar i anmälan
Vi använder de uppgifter som du lämnar i anmälan när vi ska bedöma riskklassning av din anläggning. Riskklassningen utgår från de risker som finns med din livsmedelshantering och utgör grunden för att bedöma kontrollbehovet och därmed också din årliga kontrollavgift.
Avgift för registreringen
För vårt arbete med registrering av din anmälan så tar vi ut en avgift som motsvarar 1,5 timmes handläggningstid enligt årets taxa.
Livsmedelsföretagare
Du som vill starta en livsmedelsverksamhet ska ha kunskap om den verksamhet du vill bedriva. Du ska också ha kunskap i livsmedelshygien och om livsmedelslagstiftningen. De krav på utbildning och kunskap som gäller dig beror på vilken verksamhet du bedriver och vilka livsmedel du hanterar.
Ansökan via blankett
Vill du istället ansöka via blankett så kan du ladda ned blanketten till höger.
Ifylld blankett ska skickas till:
Södertälje kommun, Miljökontoret
151 89 Södertälje
Det går även bra att lämna blanketten hos Södertälje kommuns Kontaktcenter, Nyköpingsvägen 26.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-adress
- Registreringsnummer
När vi handlägger ditt ärende registreras och behandlas dina personuppgifter i ett ärendehanteringssystem.
Av tekniska skäl samlar leverantören av den här e-tjänsteplattformen in IP-adresser i loggar. Södertälje kommun tar inte del av IP-adresser utom i speciella fall, exempelvis vid misstankar om brott.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
IP-adress sparas i loggar hos leverantören av denna e-tjänsteplattform i ett (1) år.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under "Personuppgifter-GDPR".
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen lämnas i första hand till ansvarig verksamhet.
Är du inte nöjd med den åtgärden som vidtas så kan du kontakta kommunens dataskyddsombud via e-post: dataskyddsombud@sodertalje.se, Security Solution Scandinavia AB, Flöjelbergsgatan 20 C, 431 37 Mölndal eller telefon: 031-98 90 00.
Om du fortfarande inte är nöjd med hur dina personuppgifter behandlas har du rätt att skicka ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), besök www.imy.se för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljönämnden
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Om e-legitimation på Skatteverkets webbplats.
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Livsmedelsanläggningen
- Verksamheten
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in